Nu tar jag påsklov

Det bästa med University of Southampton måste vara att vi har påsklov i hela fyra veckor! Jag inleder ledigheten med att åka till Italien för att träffa fem av min fina linköpingsvänner och sedan är det fullt upp ända till mitten av april. Så taggad!

Egentligen skulle jag vilja berätta vad som hände imorse, när jag fick flamberad gröt till frukost. Men det får bli en annan gång, för nu måste jag promenera iväg till bussen.

I ♥ London

I helgen åkte jag och mina fina favoritgrannar till London för att ta det lugnt efter den inte fullt så avslappnande helgen i Amsterdam. Vi tillbringade fredag eftermiddag på Tate Modern och jag ville handla ungefär varannan sak de sålde i muséeshopen (är det ens ett ord?). Därefter åt gick vi till en indisk restaurang och åt chicken tikka med naanbröd samtidigt som killarna vid bordet bredvid skröt om sina jobb på Bank of London och försökte bjuda oss på drinkar.
Lördagen tillbringades i Greenwhich, ett område i London där jag aldrig har varit förut. Vi hittade bästa marknaden, handlade massor av téer i en ekologisk mataffär och åt organiska morotsbiffar till lunch på en uteservering.
Under eftermiddagen hade vi tänkt promenera till the O2 arena för att gå på The British Music Experience, men det visade sig vara lättare sagt än gjort. Helt utan förvarning hamnade vi i Londons mest folktomma område, där gatorna var smala gränder och husen hade sönderslagna rutor. Därefter förvandlades marken till lera och omgivningen blev en byggarbetsplats med gigantiska sandhögar och lyftkranar. Tillslut kom vi fram i alla fall och muséet var helt klart värt mödan att ta sig dit.

På söndag förmiddag tog vi en promenad till Oxford Street via Covent Garden. Därefter lyckades vi nästan missa vår buss hem på grund av stängda tunnelbanestationer och signalfel på Victoria Line. Jag visste inte ens att det kunde hända? En sjukt bra helg var det i alla fall och nu ser jag redan fram emot nästa resa till London i maj!

Vårlycka

Igår kändes det verkligen som vår på riktigt. Jag tog en promenad i parken utan jacka, såg årets första fjäril och massor av blommor. Sedan kom jag hem och åt lunch ute i trädgården.

Amsterdam

I helgen åkte jag buss till Amsterdam tillsammans med 50 andra studenter från Southampton. Jag och Maureen blev glatt överraskade när vi kom fram till upphämtningsplatsen i torsdags kväll och kunde konstatera att bussen redan var på plats. Det har nämligen hänt att bussen inte dykt upp alls när erasmusföreningen har organiserat resor vid tidigare tillfällen. Det visade sig dock ganska snart att bussens batteri var dött och att vi skulle behöva vänta i en timme på en reparatör från volvo. Perfekt start på resan!

Turligt nog blev det inga ytterligare förseningar, så en timme senare var vi påväg mot färjan från Dover. Det gick förvånansvärt lätt att sova i bussen och jag vaknade bara några enstaka gånger. Bland annat när mittgången plötsligt var full av skrikande studenter som bestämt sig för att spela in en harlem shake. Inga konstigheter.

Vi tillbringade två heldagar i Amsterdam och jag fick ungefär den här uppfattningen: cyklar, spårvagnar, droger, kanaler, husbåtar, muséer, tulpaner, träskor, ostar, red light district och argentinska steakhouses.